[pp. 87-111]
Although the spread of agricultural knowledge played a major role in the expansion of the european primary sector, elementary agricultural education, in Italy in particular, is still an under-researched field. This paper contributes to filling this gap through an analysis of the economic, social and cultural factors behind the expansion of this branch of education during the 1880s. The paper outlines not only the educational policies implemented by the central authority, local bodies and agricultural associations to promote elementary agrarian training, policies that proved to be clearly effective when conducted synergetically, but also the decisive role played in this context by the main protagonists of this educational effort: the primary school teachers.
Primary school teachers, educational policies, elementary agricultural training, XIX century, Italy
Benché la diffusione delle conoscenze agrarie abbia rivestito in Europa un ruolo fondamentale nella crescita del settore primario, l'istruzione agraria elementare risulta un ambito ancora poco indagato, soprattutto in Italia. L'articolo contribuisce a colmare questa lacuna attraverso un'analisi dei fattori economici, sociali e culturali che furono all'origine dell'espansione di questa branca dell'istruzione negli anni Ottanta dell'Ottocento. In particolare, illustra non solo le politiche educative messe in atto dall'autorità centrale, dagli enti locali e dall'associazionismo agrario per promuovere l'istruzione agraria elementare, politiche che si dimostrarono di indubbia efficacia quando condotte in modo sinergico, ma anche il ruolo decisivo svolto dai principali protagonisti di questo sforzo educativo: i maestri elementari.
Maestri elementari, politiche dell'istruzione, istruzione agraria elementare, XIX secolo, Italia