[pp. 69-86]
This paper investigates the agronomic education for children in mid- and late nineteenth-century Hungary. The first section describes the challenges that the rural society faced after the abolition of the feudal land tenure system. Authors who wrote about agricultural science elaborated the concept of "proper values", necessary for economic and social development. The second section deals with the new legal frames of elementary education that were developed after the revolution of 1848. The last section analyses the textbooks used in elementary agronomic education. This research reveals how and to what extent the concept of "proper values" was transmitted to young children.
Agricultural education, Hungary, curricula, textbooks, 19th century
L'articolo analizza l'istruzione agraria per i bambini nell'Ungheria del secondo Ottocento. La prima parte descrive le sfide che la società rurale affrontò dopo l'abolizione del regime fondiario feudale. Gli autori di testi per la formazione professionale agraria definirono il concetto di "giusti valori", indispensabili per lo sviluppo economico e sociale. La seconda parte del testo si concentra sull'inquadramento normativo dell'istruzione elementare definito dopo la rivoluzione del 1848. Infine, si analizzano i libri di testo utilizzati nell'istruzione agraria elementare. La ricerca definisce come e in che misura il concetto di "giusti valori" fosse trasmesso ai bambini.
Istruzione agraria, Ungheria, curricula, libri di testo, XIX secolo