[pp. 329-358]
This paper discusses Italian wine exports in Argentina during the first
wave of globalisation. The Baring bank crisis in 1890 was a turning
point for innovation. International trade encouraged a more efficient
business organisation, a larger circulation of information and
commercial data, and broader support from Italian public institutions.
Argentina’s market, a major one for Italian wine, played a fundamental
role in the process of modernisation and growth of the Italian wine
industry; State intervention was crucial in providing wine companies
with solid institutional base and promoting wine export.
Italy, Argentina, wine, international trade, public policy, wineries
L’articolo esamina le esportazioni di vino italiano in Argentina
durante la prima globalizzazione. La crisi finanziaria del 1890 (Baring
Crisis) costituė un vero e proprio spartiacque, a tutto vantaggio delle
imprese innovatrici. Il commercio internazionale incoraggiō
un’organizzazione aziendale pių moderna, la circolazione
dell’informazione e dei dati commerciali, la formazione di reti di
rappresentanti e la nascita di aziende specializzate negli scambi
internazionali. Il mercato argentino ha svolto un ruolo fondamentale
nel processo di modernizzazione e di crescita del settore vitivinicolo
italiano, mentre l’intervento pubblico č stato cruciale per aver
offerto alle case vinicole una solida base istituzionale e stimolato le
esportazioni.
Italia, Argentina, vino, commercio internazionale, politica
pubblica, aziende vinicole